اونیش امین الهی ، برگزیده دوم مسابقه پوستر سفارت فرانسه به مناسبت روزهای میراث فرهنگی اروپا Onish Aminelahi Winning Second Prize in Embassy of France's Poster Contest for European Cultural Heritage Days- Sept 2021

https://www.magiran.com/article/4219599

فرنان پوین (۱۹۸۶-۱۹۱۲)
فرنان پوین در ۱۴سالگی و پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد مدرسه استانی بوز-آر در مارسی شد و حدود دو سال در رشته های نقاشی، مجسمه سازی و معماری تحصیل کرد. سپس به پاریس نقل مکان کرد و در ۲۲سالگی اولین پروژه ساخت وساز را در بخش ساختمان تجربه کرد و این زمانی بود که داشتن مدرک معماری برای انجام کار هنوز الزامی نشده بود. سال ها بعد با اندوخته ای از تجارب فنی میدانی که بر کل زندگی حرفه ای او تاثیر بسزایی نهاد، در سال ۱۹۴۱ دیپلم خود را از مدرسه بوز-آر دریافت کرد.

در سال های پس از جنگ جهانی دوم، به اخص با ساخت مجتمع های مسکونی ویژه قشر متوسط جامعه در بازسازی کشورش سهیم شد. در اواسط دهه ۱۹۵۰ پروژه های پرشماری در فرانسه، الجزایر و ایران به ثمر نشاند. فرنان پوین، در اوج شهرت بین المللی، با آرزوی طراحی و احداث پروژه های عظیم مسکونی برای اقشار کم درآمد به ایران آمد، ولی فضای ایران بعد از کودتای مرداد ۱۳۳۲ آمادگی پروژه های مسکونی عمومی را نداشت و این آرزو به طراحی فضاهای مسکونی برای کارکنان ارتش تقلیل یافت که از آن زمره می توان به شهرک های کارکنان ارتش در شهرهای ا سلام آباد، کرمانشاه، کرمان، خرم آباد، مراغه و تربت حیدریه، جمعا با ساخت حدود هشت هزار واحد مسکونی اشاره کرد. اما در کنار این پروژه های مسکونی، طراحی دو ایستگاه بزرگ قطار شهرهای استراتژیک تبریز و مشهد نیز به او سپرده شد. این پروژه ها تحولی در طراحی ایستگاه های راه آهن در ایران محسوب می شوند. تسلط پوین بر تکنیک های نوین ساخت وساز و استفاده ماهرانه از سنگ در نمای بنا و ایجاد دهانه های بزرگ برای تنظیم فعالیت های عملکردی در داخل فضا خصوصیات این ایستگاه ها را برجسته کرده است. این ایستگاه ها که بر اساس دیدگاه فونکسیونالیسم و سیالیت در معماری سبک بین المللی پس از جنگ جهانی دوم طراحی شده اند، جزء اولین بناهایی در ایران به شمار می روند که از ایده سقف شناور (flying roof) برای پوشش آنها استفاده شده و با ایجاد ریتم های ممتد و پرشکوه در نمای اصلی بناها هیئتی نشانه ای به خود گرفته و تحولی در تکنولوژی ساخت در ایران محسوب می شوند. امروزه این دو بنای مهم به علت طراحی ویژه معماری آن، چه در ایده های عملکردی و فضای وسیع داخلی و چه در هیئت و ترکیب حجمی فعال آن، جزء میراث ملی ایران به شمار می روند و جایگاه خود را در دل تاریخ معماری معاصر ایران تثبیت کرده اند. رشید رهنما، الهه پناهی و اونیش امین الهی، سه طراح گرافیست برتر مسابقه-سفارش گرافیکی سفارت فرانسه در ایران در سال ۲۰۲۱ هستند. این رویداد با مشارکت موسسات و مراکز ایرانی و فرانسوی و هیئت داوران به شرح ذیل برگزار شد: استودیو جریان، گروه معماری دوران تحول، موزه گرافیک تهران، انستیتو فرانسه، فراک سنتر وال دو لوآر، کناپ. حمایت از آفرینش هنری معاصر در زمینه طراحی گرافیکی و ارزش نهادن به عمارت ها و بناهای قرن بیستم که ثمره همکاری ایرانی-فرانسوی در حوزه معماری هستند، رسالت و هدف این برنامه است. برندگان مسابقه طراحی گرافیکی. رشید رهنما- اونیش امین الهی- الهه پناهی. کپی رایت عکس ها: گروه معماری دوران تحول.

پیام سفیر فرانسه در ایران؛ آقای فیلیپ تیه بو


از ۴۰ سال قبل تاکنون روزهای میراث فرهنگی به اروپاییان امکان می دهد که به طور متمایز به بازدید از اماکن و بناهای استثنائی بپردازند. ۲۷ و ۲۸ شهریور امسال، روزهای میراث فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۱ با موضوع «میراث فرهنگی برای همه» برگزار می شوند تا به این ترتیب تنوع آثار تاریخی، چه در بناهای تاریخی و چه در میراث ملموس یا ناملموسی که تاریخ و تخیل ما را تحت تاثیر قرار داده اند، مورد توجه قرار دهد. به همین دلیل است که امسال توجه ویژه ای به میراث تاریخی ریلی خواهد شد: ایستگاه های قطار و قطارهای بسیار قدیمی که مقصد سفرهای ماجراجویانه ریلی هستند.به مناسبت روزهای میراث فرهنگی اروپا، سفارت فرانسه بر آن شد که نگاهی به همکاری های معماران ایران و فرانسه و آثار طراحی شده در قالب جنبش آرت دکو و جنبش مدرن بیندازد. ساختمان های دولتی، موزه ها، کتابخانه ها، بناهای مسکونی، بیمارستان ها، بناهای صنعتی، هتل ها و ایستگاه های قطار (در تبریز و مشهد)؛ این بناها که زمینه های بی شمار این همکاری ها را تشکیل می دهند، به ایجاد تفکری مشترک در زمینه شهرسازی و تایید اسلوب آرت دکوی مختص ایران و مناطق مختلف این کشور منجر شده، تفکری که در میراث تاریخی این کشور ریشه دوانیده و به غنای آن افزوده است

Winning Second Prize in Embassy of France’s Poster Contest for European Cultural Heritage Days- Sept 2021

Fernand Pouillon (1912-1986) Des gares en mouvement

‏Formé à l’Ecole des Beaux-Arts de Paris, Fernand Pouillon participe à l’issue de la seconde guerre mondiale, à la Reconstruction en France, ainsi qu’à de nombreux projets à l’étranger.

‏En Iran, lui est confiée, la conception des plans des gares de Tabriz et de Mashad. Grâce à sa maitrise en ingénierie de construction, ces gares ont su s’adapter aux profondes mutations des usages qu’ont connus les gares au XX et XXIe siècles. Elles sont aujourd’hui inscrites sur la liste du patrimoine iranien

 #اونیش #اونیش_امین_الهی  #اونیش_امین_اللهی #امین_الهی

#onishaminelahi# onish

#aminelahi

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.
You need to agree with the terms to proceed

Menu